Hola!

Heeeeej!
Antligen lordag, men jag har jobbat lite dock. Merel ar tandlakare sa hon har haft et emergency case sa da fick jag passa barnen, men dom sov ju sa det var inga problem. Annars ska jag inte gora sa mycket idag, jag hanger bara efter Merel och kollar vad hon brukar gora pa en normal dag. Tidigare pa dagen sa gick vi ner pa stranden har och drack lite kaffe och sen gick vi till affaren for att handla lite grejer. Det hander inte sa mycket annars i dag egentligen sa vi far se vad vi kan hitta pa.

Igar sa var jag sjuk. Jag vaknade 7 pa morgonen och bara kraktes skit mycket, hann knappt pa toaletten och sen sa hade jag feber och madde riktigt illa sa da behovde jag inte jobba som tur var, men det var anda inte roligt att vara sjuk man langtar ju lite mer hem da.
Jo, jag maste fraga en sak! Ni som har varit au pairer forut, vad var erans arbetsuppgifter och hur lange arbetade ni pr dag?

Det ar nagra smasaker som stor mig lite med denna familj och det ar att dom vill att jag ska vara nan sorts husholderska for dom. Jag jobbar ca 11 timmar pr dag(Man-Tors 07.30-18.30/19.00) och tjanar 340 euro i manaden, mina arbetsuppgifter bestar av:

  • Forst och framst barnen da, som mata, byta bloja, leka med dom och ta med dom ut.
  • Sen tvatten, vika tvatten (aven de vuxnas tvatt)
  • Dammsuga uppe och nere (dammsuga nere varje dag, uppe en dag i veckan)
  • Handla inn mat (till alla)
  • Pressa juice (vissa dagar bara)
  • Tvatta fonster (nar det behovs)
  • Stada undan leksaker
  • Stada bort efter varje maltid (frukost, lunch och middag)
  • Ta ut ur diskmaskin och satta inn i diskmaskin
  • Stada barnens rum
Ja det ar typ allt jag kan komma pa. plus da att jag ska stada dar jag bor ocksa.. Om det ar nagon som har varit au pair eller ar au pair, kan ni saga mig om allt detta ar normalt? Ska man varkligen gora allt detta eller kan jag saga till att vissa av mina arbetsuppgifter ska inte jag egentligen gora? For helt arligt, jag har funderat pa att aka hem redan for det blir for mycket for mig. Jag ville bara hora mig for sa att jag inte sager nagot till dom och sen sa visar det sig att det ar nagot som jag ska gora. Hoppas att nagon laser detta och kan svara! =)

Men nu sa maste jag fortsatta med att hanga med Merel i hennes vardagsliga sysslor!
Hej sa lange!

Update: Jag vill bara klargora en sak, jag vet att det ar normalt att ta hand om barnens klader nar det galler tvatt och att gora enkla hus uppgifter, men typ sysslor som tvatta fonster och pressa juice? Och nar det galler att stada bort efter varje maltid, okej att jag ska stada efter barnen nar dom har atit, men de vuxna? Ska jag stada efter dom ocksa?

Kommentarer
Postat av: angelica

jag känner igen detta lite från när jag var au-pair i höstas/vintras. Detta med att du får städa/tvätta undan efter föräldrarna är fel, det är inte ditt jobb, om ni inte kommit överens om det innan eller om dem höjt lönen för det.



Jag städade en hel del efter föräldrarna då i höstas, men så fick jag 500 euro i månaden. Om jag var du skulle jag snacka med föräldrarna!



kram!

2009-05-03 @ 12:11:07
URL: http://jordahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0