Where do you people come from?

Jag sitter här lite fundersam nu. Orsaken till att jag funderar är för att på mindre än tre dagar så har det ramlat in tre olika au pair email til mig. Ni kanske tänker jaha, vad är så speciellt med det då? men det ska jag berätta nu! Det är altså tre olika au pair email från tre olika familjer, men alla tre familjerna kommer ifrån USA. Och nu kommer det knepiga, jag har inte skickat inn någon ansökan till någon au pair agentur så jag fins inte registrerad hos någon au pair förmedling. Det enda stället jag är registrerad som au pair sökande är hos Au Pair World.net, men jag har sökt på namnet till varje familj och dom fins inte med på den sidan. =/
Så självklart så undrar jag, hur fasen har dom fått tag på min email adress? Dem flesta familjerna jag har varit i kontakt med från förr har ju sagt vart dem har hittat mig, men ingen utav dem amerikanska familjerna har berättat vart dom har hittat mig.
Och inte nog med det, men två utav familjerna har även skickat med foton på sig själva.

Jag ska ärligt erkänna att jag har nästan blivit lurad utav sånt här en gång förut. Det var en familj från Arizona som skickade mejl til mig som sa att dem var intresserade av mig som deras nästa au pair, jag svarade ju självklarat på detta mejlet och frågade en massa frågor och frågade efter bilder och dem svarade på allt jag frågade om och skickade med bilder. Man kan säga att allt va nästan helt perfekt, helt fram tills jag började fråga om visum och grejer för det är ju så att när man ska åka till USA som au pair som måste man ha ett J1 visum som ger en tillstånd att jobba där. Visst man kan chansa och åka privat, fast då reser man på turistvisum och blir man påkommen av amerikanska myndigheter efter 90 dagar så blir man portad från USA, eller om det skulle hända något med familjen och dem slänger ut dig eller så, så står du där själv i stora USA utan någon form utav säkerhet eller folk som kanske kan hjälpa dig.

Men nog om det, då jag började å fråga om visum och grejer till den familjen från Arizona så sa dem att jag skulle betala pengar till en deras agentur. Först fick jag en email adress till en person som liksom skulle jobba för den här agenturen och utav henne igen så fick jag en adress som jag skulle skicka pengar till plus att dem ville att jag skulle ta en kopia på mitt pass och skicka till denna adress, fast denna adressen gick till ett kontor som låg i Afriken eller något sånt, jag kommer inte riktigt ihåg vart men det var inte någon amerikansk adress iaf! Jag blev ju självklart lite skeptisk när jag fick reda på vart den adressen låg och det var ju ingen liten summa som dem ville att jag skulle skicka hellre, så jag bestämde mig för att inte skicka några pengar eller kopia på mitt pass när jag var så osäker på om detta stämde. Så jag skickade ett nytt mejl til denna tanten för denna agenturen, men då plötsligt så var det en annan som svarade på mitt mejl fast jag använda samma adress som jag fick första gången och denna nya tanten gav mig en annan email adress, och självklart nu så blev jag ännu mer osäker på detta här. Det gick några dagar för jag fick något svar och jag kan ju inte påstå att det var något svar man blev mer säker utav, jag blev bara mer osäker för hon bara tjata på att jag skulle skicka pengarna och pass kopian så att dem kunde börja med mina visum papper och grejer. Jag hade ju bestämt mig för att inte skicka något alls eftersom detta var så skumt och jag kände mig otroligt osäker på allting och jag sa detta till denna tanten/personen fast hon verkade inte fatta något alls, bara fortsatte att tjata på att jag skulle skicka pengarna och pass kopian, men en dag så slutade dem att tjata. Och jag hörde hellre inget mer från familjen.

Nu i eftertid så är jag så himla tacksam för att jag inte skickade några pengar eller pass kopia till denna såkallade agenturen. Det var så nära ögat att jag blev lurad men så kom jag undan. Det är ju en erfarenhet som jag kommer att ha med mig när jag ska leta efter familjer som eventuellt är intresserade av att ha mig som deras au pair. Och nu som jag har fått dem här tre au pair mejlen från dessa amerikanska familjer så blir jag ju skeptiskt eftersom jag fins inte registrerad hos någon riktig au pair förmedling och familjerna fins inte på den enda sidan som jag är registrerad. Så vad gör man? Jo, man litar på sitt instinkt. Det är det enda man kan göra.
Mitt instinkt är ju nu att inte kontakta någon utav dessa familjer, jag vill ju inte bli lurad igen.

Oj gud, vilket långt inlägg det blev! Hade inte planerat att det skulle bli så här mycket, men nu blev det så. Grunden till att jag skrev detta inlägget är väl för att folk ska veta om att det fins andra som vill jätte gärna lura och utnyttja tjejer eller killar. Så tänk efter om ni får några skumma email från familjer som skriver till dig utan att säga vart dem har hittat din email adress, och skulle du välja att skriva med dem och dem säger att du ska skicka pengar till deras agentur så gör inte det, du kan kan bli lurad.

Men nu så är det kvällen för mig alltså.
Good night everyone!

Kommentarer
Postat av: Louise - Sveriges största au pair blogg

Ja, nu fungerar min telefon igen. Tack och lov. Usch man blir så begränsad när den inte funkar.



Kramar Louise

2009-04-05 @ 19:59:27
URL: http://louisesa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0